Friday, May 11, 2012

Berat Badan Turun Mendadak Ketika Hamil

09.05.12

saLam~
semalam adalah routine ku untuk setiap bulan minggu ke-17 preggy nii~ walaupun dah sampai awal sebelum kul 8 pun still aku dapat turn yg ke-10 huhu :( So, check up bulanan spt biasa laa ukur berat, check urine, check hb darah, check tekanan darah, mulanya sumenya ok² jer tp bila sampai nurse tu check upenye berat aku turun 4.2kg dlm mase sbln??!! hu3x :(  aku pun x prasan turun berkilo-kilo hokey dari 45.3kg drop to 41.1kg?!!... mujur time tu mmg aku kne duk refer Dr. pasal scan yg awal² tue tarikh EDD aku ngn kat scan punye tarikh beza banyak.....hoho so mase refer dr. tu die tanya laa macam² ader muntah ke?? tak selera makan ker?? alahan teruk ker?? semuanye tak kan aku penah citer pasal trimester pertama [Post]..... 

kalau sekarang ni punya makan berselera², muntah dah x der dah....alahan pun x der jugak tapi disebabkan brt sblm preggy aku bese² cuma 38~39kg jer so dr.tu konsider okey kot....sbb walaupun berat aku turun but tekanan darah aku ok jer 110/60, hb pun 13.5 k, kaki pun x der bengkak² So, Dr. pesan he3x ni paling besh quote "kamu bule makan lah ape kamu suke ayam ke, daging ke, ikan ke, telur ke, apapelah janji kurangkan yg bergoreng²ngan sbb makanan bergoreng nih mmg bole tambahkan berat but x der khasiat" ngeh2x so x yah lah aku risau pasal makan kan3x sblm nie pun aku makan ikut sedap ank tekak aku jer, x der nye pantang² pn, janji sihat udah....next 2 weeks kne lah aku g check berat blk...naik ker turun ker x tau la lg.... Mujur aku kluar awal g check up kn... walaupun turn aku No.ke-10 still semuanya sattle dlm kul 9 jugak!!ok lah bagi aku x der lah lambat sangat....hee sbb lepas tu bole la aku g soping moping~ since mood soping pun dah datang...hahaha kebetulan der pulak Jcard day kt aeon bkt tinggi klg JOMM!!! kite terjah~

: Klinik Desa Sementa @ 0730 am

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnuff~

Doa untuk anak-anak ibu AQIL HAKEEM, ARIQ ARYAN

"Ya Allah , jadikanlah Nama AQIL HAKEEM dan ARIQ ARYAN ini berkat baginya, dan jadikanlah taat kepada Engkau pekerjaannya dan barang yang engkau redhai menjadi cita-citanya. Menuntut ilmuMu menjadi perjuangannya dan akhirilah hidupnya dengan amalan soleh. Ya Allah, panjangkanlah umurnya dalam ketaatan kepada Engkau dan kepada RasulMu. Jadikanlah badannya dalam keadaan sihat afiat serta sejahtera. Ya Allah, jadikanlah dia pemimpin di waktu besarnya dan tetapkanlah imannya seperti iman para Nabi-NabiMu hingga ke hari kiamat. Ya Allah berilah rezeki yang halal lagi baik. Dan dekatkanlah dia dengan perkara-perkara yang baik dan jauhkanlah dia dari perkara-perkara yang buruk lagi jahat dengan kemurahanMu wahai Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani." Amin...

Doa untuk anak ibu dalam perut BABY

"Ya Allah, periharalah anakku selama ia berada di dalam perutku dan sihatkanlah dia. Engkaulah yang menyembuhkan, tiada penyembuhan lain selain daripada penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meniggalkan penyakit.
Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan RasulMu.
Ya allah, jadikanlah dia sihat yang sempurna, berakal dan pandai serta alim dan beramal.
Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan Hadith dengan berkat Nabi Muhammad SAW dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam." Amin...